Stanislava Draškić (Atlantic grupa): Ljudi u kafe biznisu nemaju cenu!

Ljubav prema ljudima, strast prema poslu i pristupačnost koja razoružava,… Skice su za portret Stanislave Draškić , business partner senior (sektor Ljudi i kultura) u kompaniji Atlantic, koja kao dama sa neverovatnom lakoćom jezdi kroz biznis kafe, koji je uglavnom rezervisan za “jači pol”. Svesna svog poslovnog imidža i uspeha, Stanislava na sve načine pokazuje koliko je svaki pojedinac bitan u velikom sistemu kakav je Atlantic grupa. Mada Stanislava nije u “zoni komfora” kada se medijska “svetla upale”, tiha dama sa Voždovca, važan je šraf u najvećoj regionalnoj kafe kompaniji.

Specijalno za KAFICA.RS Stanislava je otkrila mnogo o ljudima u najvećoj kafe kompaniji u regionu.

Šta vaša kompanija traži od zaposlenih, a šta im obezbeđuje na dugoročnom planu?

Rekla bih pre, koja su naša “očekivanja od zaposlenih” što je veoma transparentno navedeno u opisu posla, a svaki kandidat ima priliku da se detaljno informiše i sazna sve što ga interesuje tokom samog procesa selekcije. Uz to, jako nam je važno da se kandidat dobro uklapa u našu korporativnu kulturu. Briga, otvorenost, stras i rast su naše korporativne vrednosti, kojima stremimo i koje se ogledaju kroz spremnost da se izađe izvan zone komfora. Da bismo to negovali, najvažnije je da privučemo kandidate koji imaju potencijal da žive u skladu sa našim osnovnim vrednostima. U tom kontekstu, motivacija, usmerenost ka cilju i energija, ali i spremnost da se pomogne drugima su ono za čim tragamo u prvom susretu sa kandidatima, jer kada se poklope vrednosti kompanije i pojedinca dolazi do pune realizacije potencijala i zadovoljstva s obe strane. Ono što Atlantic Grupa nudi je prilika za rast i razvoj , uz kvalitetno mentorstvo i mogućnost da učite od nekih od najboljih stručnjaka u regionu . Nudimo i čitav dijapazon edukacija kao i mogućnost napredovanja, kako lateralnog tako i vertikalnog. Uz profesionalni aspekt, u Atlanticu poseban naglasak stavljamo na pojedinca, kao integrisanu ličnost i mogućnost njenog sopstvenog razvoja i podrške svih aspekata koji čine zdravog i zadovoljnog zaposlenog. Programi Atlantic Body, Atlantic Mind, Atlantic Spirit i Atlantic Soul objedinjuju inicijative i programe koji omogućavaju našim zaposlenima holistički rast i razvoj svih svojih aspekata, te postizanje zdravog balansa privatnog i poslovnog života.

Koji su osnovni kriterijumi selekcije kandidata kod vas?

Uskladiti potrebe i želje kandidata sa potrebama posla je najvažnije, kako za uspešno poslovanje, tako i za zadovoljstvo naših zaposlenih, pa se trudimo da imamo što sveobuhvatniji proces selekcije. Ključne stvari koje procenjujemo, pored relevantnog iskustva, su vrednosti i kompetencije koje kandidat demonstrira, jer su one najbolji pokazatelj kako neko pristupa svojim odgovornostima i koliko dobro će se uklopiti u našu korporativnu kulturu. Pri tom primenjujemo najsavremenije metode selekcije, kao što su testovi funkcionalnih i tehničkih kompetencija, kao i studije slučaja, koje opisuju svakodnevne, poslovne izazove, a način njihovog rešavanja predstavlja objektivni indikator znanja i veština koje kandidat poseduje ili ne poseduje.

Suštinski, selekcijski procesi se razlikuju u zavisnosti od tipa pozicije, pa je tako vrlo izazovno opisati samo jedan. Ali ono što svaki kandidat može da očekuje je razgovor sa stručnjakom za zapošljavanje koji definiše ključne kriterijume za tu poziciju i procenjuje kandidata. Zatim slede razgovori sa neposrednim rukovodiocem kome potencijalni zaposleni treba da bude odgovoran. Ostali koraci zavise od tipa pozicije, ali u svakom slučaju, već pri prvom susretu sa našim specijalistom za zapošljavanje, kandidati mogu očekivati da im se najave i objasne sledeći koraci u procesu selekcije.

Koje karakteristike kandidat/kandidatkinja treba da poseduje da bi ostavili pozitivan utisak na vas?

Atlantic Grupa je kompanija koja zaista vodi brigu o svojim ljudima, negujemo poslovne odnose i stalo nam je do toga kakav svet ćemo ostaviti generacijama koje dolaze posle nas i to nas u mnogome čini uspešnom i konkurentnom, jer se sa rastom i uspehom, nažalost, često izgubi ta nit. Pored toga, mi smo organizacija koja teži da izađe iz standardnih i uobičajenih okvira, stalno unosimo promene, inoviramo poslovne i proizvodne procese, oprobavamo se u novim vidovima poslovanja, implementiramo nove tehnologije i tražimo nove poslovne mogućnosti. Zato je ključno da su ljudi koji nam se pridruže znatiželjni, otvoreni za nove ideje, spremni da preuzmu odgovornosti i izađu iz zone komfora, kreativni u onome što rade, da imaju inicijativu, ali  i da budu posvećeni i kolegijalni, jer mi brinemo jedni o drugima.

Naravno, tu je nezaobilazna motivacija. Ta želja za rastom i razvojem je ono je što pravi razliku i unosi strast koja nas tera da dajemo svoj maksimum, umesto da samo odrađujemo svoj deo posla.

Šta biste savetovali kandidatima koji traže posao u vašoj kompaniji?

Za nas, intervju predstavlja proces dvosmerne komunikacije koja, između ostalog, ima za cilj međusobno upoznavanje. U tom kontekstu bi potencijalni kandidati, trebalo da daju realnu sliku o svojim vrlinama i manama, veštinama i područjima za razvoj, jer kao i kod građenja bilo kog odnosa, najvažnija je iskrenost i transparentnost. Takvi kandidati uvek mogu da nas „kupe“ makar im i nedostajale neke od traženih veština. Ovo je važno i za same kandidate jer nama omogućava da im nađemo pravo mesto u organizaciji gde će se osećati dobro, jer  ključni faktor selekcije i ono što je najvažnije dugoročno za obe strane je postizanje idealnog spoja između kandidata i kompanije. 

Savetovala bih im i da se dobro pripreme. Treba da obrate pažnju na svoju biografiju i da je prilagode poziciji – za neke poslove će nešto biti važno što za druge ne. Dobro je i razmisliti o tome što bi ih činilo uspešnim u poslu za koji konkurišu.

Na intervju će doći do izražaja njihova informisanost o kompaniji, poslu za koji konkurišu, kao i sagovornicima s kojima će imati razgovor, pa je to temelj dobrog utiska. Postavljanje smislenih pitanja od strane kandidata je takođe jako dobar indikator motivacije, ali i pokazatelj toga šta je kandidatu bitno, tako da vredi provesti malo vremena razmišljajući o svemu ovome pre intervjua. Svoje odgovore na pitanja koja im se postave bi bilo poželjno da ilustruju primerima. Na taj način daju uvid u njihov pristup i ponašanje u realnim situacijama. Uz iskrenost, ovo je možda i najbitniji savet koji bih im dala.

Da li je kodeks ponašanja u vašoj organizaciji strogo formalan?

U Atlantc Grupi je poštovanje različitosti osnovna postavka, bez obzira na pol, nacionalnu, versku, i bilo koju drugu pripadnost. Svesni smo kako je svaki pojedinac drugačiji, kako ima svoje prioritete kako u životu tako i u poslu, i da svako od nas ima svoj jedinstveni način rada i izražavanja. U Atlanticu korporativnu kulturu gradimo upravo tako da poštujemo svačiju individualnost. U odnosu prema ljudima ne vodimo se toliko kodeksima i pravilnicima, koliko međusobnom razumeju i uvažavanju, te da kroz otvorenu i iskrenu komunikaciju  nađemo zajednički jezik i način funkcionisanja. A ukoliko bismo u najkraćem predstavili odnos kompanije prema zaposlenima,  onda bi to bila – briga o ljudima. Konkretno to podrazumeva fleksibilno radno vreme i mogućnost rada od kuće, podsticanje zdravog načina života i programe zdravstvene zaštite za čitavu porodicu, takođe razuđene programe razvoja, motivacije i nagrađivanja zaposlenih kao i fleksibilne benefite. Važno je prepoznati lični doprinos i različitost, i zato je širok spektar mogućnosti i ličnog izbora, osnov našeg pristupa, za sve zaposlene.

Tako smo i naš dress code jednostavno nazvli Prikladno (odgovarajuće) odevanje, dakle, u skladu sa prilikom, ali i autentično u odnosu na svoju ličnost. Isti savet dajemo i kandidatima – prikladan dress code.

Koliko je bitno da znate mnogo o kafi da bi dobili poštovanje zaposlenih?

Kafa je najveći biznis Atlantic Grupe i teško je raditi u našoj kompaniji, a ne poznavati kafu. U zavisnosti koliko je posao pojedinca vezan uz kafu, očekivanja o poznavanju iste se razlikuju, ali ono što svi delimo je kultura kafenisanja. Svaka naša glavna lokacija ima kafić u kojem se zaposleni sastaju i druže. To je jedan od načina na koji podstičemo izgradnju povezanosti kroz neformalne, prisne odnose i priču.  

Zaposleni takođe imaju neretko priliku da se jave na organizovane obilaske fabrika kafe, da uživaju u čestim degustacijama i prezentacijama novih proizvoda od strane vrhunskih Cup testera i barista, ali i da svakodnevno čitaju o novostima iz biznisa kafe kroz naše brojne kanale interne komunikacije; od intraneta, preko TV-a, radija do kompanijskog magazina. Zato, ako je prethodno znanje o kafi i bilo površno, kod nas imaju prilike da nauče sve što im je potrebno i što ih zanima. Važno je da imaju ljubav prema kafi. 

Kako izgleda jedan vaš uobičajeni radni dan?

Osim redovnih sastanaka koje svi imamo u svojim kalendarima, trudim se da što više vremena provedem u razgovoru sa kolegama bez obzira na to na kojim se pozicijama se nalazili, od menadžerskog nivoa do kolega u proizvodnji. Na ovaj način mogu da „osetim“ ljude i razumem njihove potrebe, što mi je posebno važno. Trudim se da jednom kvartalno posetim i ostale proizvodne lokacije koje se, uz ovu beogradsku na Ledinama, nalaze još u Makedoniji, BiH i u Sloveniji.

U kojoj meri se zaposleni oslanjaju na savetodavnu ulogu sektora ljudskih resursa u vašoj kompaniji, u pogledu karijere, razrešenja konflikata ?

Tim za Ljude i kulturu u Atlantic Grupi uživa veliko poverenje zaposlenih, samim tim što smo uključeni u tok njihove karijere tokom njihovog poslovnog ciklusa u Atlanticu. Od momenta kada pošalju molbu za posao do trenutka kada odluče da nastave svoj profesionalni razvoj van sistema Atlantic Grupe, uz njih smo u svakom trenutku.

Klasičan primer je proces upravljanja karijerom, kroz koji u saradnji sa rukovodiocima i razgovorima sa zaposlenima „snimamo“ njihov učinak, potrebe za razvojem i karijerne aspiracije. Na temelju toga kreiramo individualni razvojni plan, ukazujemo rukovodiocu na njihove potrebe i želje, pratimo interne prilike za napredak, te smo tu za njih kad god im je potreban savet ili podrška.

Knjige o menadžmentu obično pišu „kako uspeti…“. Koji je Vaš najveći neuspeh u poslu i šta ste naučili iz njega?

Bitno je da naučimo da se uspešni ljudi uče i nadograđuju i na svojim „greškama“ i da je i to deo procesa ličnog razvoja. Ono što mene najviše dotakne je odlazak kvalitetnih zaposlenih, do kojih ponekad ipak dođe, želeli mi to ili ne. Tada preispitujem i šire okolnosti koje su mogle dovesti do odlaska, bez obzira na to šta zaposleni formalno navede u izlaznom intervju. Gledam da li smo ili nismo ispunili očekivanja zaposlenog i pokušavam da razumem razloge za odlazak u želji da se unapredimo, kako kao organizacija, tako i ja lično u svom poslu.  Najveće mi je zadovoljstvo i uspeh onda kada vidim da nam se neki od bivših kolega vrate i da su najzadovoljniji u našoj kompaniji.

Vaš posao podrazumeva kontakt sa velikim brojem ljudi. Sa koliko dnevno ljudi komunicirate? Kako vi najviše volite komunikaciju – lično, email, telefon, Viber, WhatsApp…

Smatram da ništa ne može zameniti ličnu komunikaciju i taj ljudski odnos, pa se trudim se da tokom dana direktno komuniciram sa velikim brojem kolega. Atlantic je regionalna kompanija, pa i moja pozicija obuhvata rad s kolegama na drugim lokacijama. Svesni toga, već dugi niz godina imamo jako dobro razvijen sistem komunikacije na daljinu; od video konferencijskih sala, do brojnih platforma poput MS Teamsa i Skype-a. Ova dobra tehnološka osnova daje mogućnost  jednostavne i praktične međusobne komunikacije gde god bili. Navikli smo na ovakav vid svakodnevne komunikacije i poprilično dobro funkcionišemo i na „virtuelnim kafama“ i sastancima.

Koji je najveći poslovni izazov sa kojim ste se susreli tokom karijere?

Atlantic Grupa je veoma razuđen poslovni sistem, sa različitim biznisima i na različitim lokacija. Pritom smo i veoma dinamični. Svaki novi radni dan je novi izazov sa različitim situacijama, novim zaposlenima, novim okolnostima. Ipak, za vanredno stanje, prouzrokovanim virusom Covid, koje nas je sve zateklo početkom marta, mogu reći da je bilo nešto sasvim novo i izuzetno izazovno.

Nije bilo lako reorganizovati funkcionisanje biznisa u tako kratkom periodu. Najpre smo trebali zaštiti zdravlje naših zaposlenih i njihova radna mesta, a paralelno je trebalo održati nesmetano poslovanje i proces proizvodnje, poštujući sve mere kako u Srbiji tako i u regionu. Sada kada gledam unazad na taj period, jako sam ponosna kako smo se veoma brzo i efikasno snašli, te kako smo kao kompanija pokazali visok nivo funkcionisanja kao tim, solidarnosti i razumevanja sa svim specifičnostima u kojima su se naši zaposleni našli.  Verujem da dobar deo tog uspeha možemo zahvaliti činjenici da smo na takav pristup rada naučili i kroz svakodnevne izazove.

NEŠTO SASVIM LIČNO

Koju kafu naručujete kada sami sednete u neki  lokal?

Najčešće naručujem klasični espresso, Barcaffè naravno, u kojem sam naučila da uživam uz naše bariste. Ipak, domaća kafa je navika od mladih dana, ritual kojim započinjem dan i u kojem uživam sa prijateljima u gradu, zato biram lokale koji i u današnjem brzom ritmu rada i života pripremaju napitak na tradicionalan način. Kod kuće biram Grand Gold, DeLux ili Bonito, dok ću na putovanjima uvek u torbici imati Black’n’Easy.

Koji su lokali  u kojima pijete kafu i zbog čega baš na tom mestu?

Osim splava Correto gde se osećam kao kod kuće, to su Magelan, MaBuddha-Bar i Manufaktura,… Ipak, daleko najviše uživam u kafi koju pripreme naši vrhunski Cup testeri i baristi u našoj laboratoriji kafe, odnosno u našem trening centru. Takva kafa je zapravo iskustvo, jer nas vrhunski eksperti vode kroz ceo put kafe, od plantaže gde smo birali zrna, preko pržionika, do šoljice u kojoj onda prepoznajemo specifična organoleptička iskustva koja su rezultat odabira i tretmana različitih zrna kafe.

Sa kojim osobama  uživate u kafi i da li priznajete da je najbolja trač partija uz kafu?

Kafenisanje je deo naše kulture. Za mene to je jedna od onih malih stvari koje čine život lepšim. Uvek uživam u kafi sa prijateljima i bliskim ljudima, gde ćemo pretresti sve, od posla peko porodice, do aktuelnih društvenih tema. To je kao mala „terapija“ s drugarima, stoga je moje društvo možda manje, ali zato uvek biram kvalitetne sagovornike i naravno kvalitetnu kafu.

 Koje su tri osobe iz javnog života koje bi pozvali na kafu?

Kao što sam ranije spomenula, užitak u kafi najdraži mi je uz meni drage i bliske ljude, pa ćete me retko sresti da pijem kafu s ljudima iz javnog života. Ipak, u lepom sećanju ostala mi je kafa sa Svetlanom Bojković i Vesnom Čipčić pre par godina kada su bile gošće na našem internom druženju u Atlantic Grupi. Bila je to jedna vrlo zanimljiva, i ugodna, dramsko-umetnička, partija razgovora i iskreno sam uživala.  
Svakako mi je žao što nisam nikada uspela da popijem kafu sa Milenom i Gagom Nikolićem koji su bili dugogodišnji prijatelji i ambasadori Grand Kafe i o kojima sam čula brojne lepe priče.

Šta bi na kafi pitali vašeg kolegu ili koleginicu koji rade na istoj poziciji u Doncafi?

Sa svim kolegama koji rade isti ili sličan posao kao i ja najviše pričam upravo o ljudima. Ljudi su fokus našeg posla i volim otvoreno sa kolegama da delim iskustva i znanja. Verujem da time pomažemo jedni drugima da ljudi s kojima radimo budu srećniji i zadovoljniji, bez obzira gde i za koga radili, i to je nešto što mi pričinjava veliko zadovoljstvo. Iskustva su nam svima različita, ali veoma dragocena.

Autor fotografije: Monika Pavlović za buro247.rs

Tags

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Close
Close